IDENTITAT DIGITAL I ENTORNS VIRTUALS DE TREBALL I D’APRENENTATGE

Captura de pantalla 2016-01-26 a les 19.11.37

Articles com ara “La gestió de la identitat digital: una nova habilitat informacional i digital” (de Aina Giones, Serrat i Marta Brustenga) ens fan reflexionar envers la manca de coneixement que tenim respecte a la visibilitat, reputació i privacitat de la nostra identitat a les xarxes socials i del perill que té el mal ús que es faci d’elles.

 

Però, què podem fer per gestionar la nostra visibilitat, reputació i privacitat a internet? (Accions personals I)

  • Decidir com de visible volem ser a les xarxes socials i què ens interessa.
  • Asegurar-nos de no tenir actives aplicacions a partir de les quals poden localitzar-nos.
  • No aportar dades personals innecessàries o excessives i, si es fa, assumir que es perd privadesa i actuar sent conscients de les repercusions que es poden derivar d’un mal ús.
  • Controlar la privacitat de les nostres xarxes socials per tal de minimitzar al màxim la visibilitat de dades.
  • Compartir informació sempre que sigui útil i valuosa per als altres aportant informació responsable i ètica.
  • Controlar el nombre de contactes/seguidors virtuals.

 

Per tal de ser més consciente del perill que podem patir a causa d’estar exposats digitalment, us recomano que veieu el següent video que de ben segur que també us farà reflexionar.

 


Curriculum tradicional o digital?

(Accions personals II)

Paper o videocurrículum?

Fins fa uns anys ningú s’imaginava que un curriculum es pugués presentar en format digital, exemplificant les tasques realitzades amb fotografies i, fins i tot, amb videos. Avui en dia, en canvi, les tecnologies ens possibiliten estar exposats d’ambdues maneres. Aquesta forma de donar-nos a conèxier en el mercat laboral, la digital, no és millor ni pitjor que a partir del CV tradicional amb el qual encara avui en dia busquem feina. No obstant això, un bon currículum digital és més visual i atractiu que no pas el CV tradicional, permet destacar dades rellevants d’una forma molt original i  mostra gràficament els coneixements que la persona té.

Aquesta moderna forma d’entregar el currículum s’ajusta a l’era informàtica en la que vivim, tot i que encara és un recurs nou i desconegut per a molta gent. Exemple d’això són les pròpies empreses, o esque es poden adjuntar els videocurriculums de la mateixa manera que s’adjunten els curriculums convencionals? Aquesta no possibilitat per enviar directament el videocurrículum a la empresa en concret fa que haguem de penjar-lo a xarxes com ara Youtube i per tant, estar exposats a molta més gent de la que voldriem ja que no controlem del tot la nostra privacitat. Per aquest motiu, hem de tenir cura de les dades personals que fem visibles i ser conscients que tota aquesta informació que puliquem perdurarà i formarà part de la nostra identitat digital.

 

El següent vídeo és un exemple de currículum digital. Què en penseu?

 


 

Accions com a docents.

Actualment és importantíssim que docents, alumnes i famílies tinguin coneixement de l’ús de les TIC per tal de no situar-se en el límit de l’exclusió social. Per tal de fer-ho possible, l’escola ha de facilitar la familiarització i el domini d’aquestes eines a partir d’un ús controlat i enriquidor. Així doncs, primer de tot serà necessari que els docents sàpiguen utilitzar-les amb fluidessa per tal de ser un exemple per als alumnes.

Aquestes són algunes idees d’activitats educatives per aplicar com a docent a un centre educatiu (Accions docents I):

  • Crear blog de centre i utilitzar-lo com a diari virtual, per cicles i específicament per aules, on es reculli els projectes i les activitats que es fan a classe i es possibiliti la participació activa de les famílies i els alumnes a partir de comentaris i forums.
  • Realitzar projectes entre escoles i que es vinculin a partir d’enllaços del blog escolar.
  • Treballar aspectes com l’edició de fotografies i videos amb el fi de connectar amb les famílies a partir del blog de l’escola.
  • Lliurar tasques i rebre pautes de treball a partir de plataformes com ara Moodle.
  • Realitzar seminaris periodicament amb els mestres amb el propòsit de ser més competents digitalment i tenir una formació continua.

Juntament amb les activitats esmentades en el paragraf anterior, recomano que els mestres visualitzin diverses pàgines on es parla sobre els riscos de la no privacitat de la gent a l’hora de pujar informacions que crean la pròpia imprenta digital:

– La Unitat Didàctica plantejada pels nens del curs de 1r em sembla prou interessant i motivadora pels infants, utilitzant el rol de “detectius” com a fil conductor de la seqüència didàctica per fer-los reflexionar sobre la privacitat a les xarxes socials. Aquesta unitat la podriem presentar tot just veure el video del mag que he enllaçat en anterioritat.

– A més a més, pàgines com ara (Accions docents II):

Ens donen claus per evitar situacions de risc provocades per un mal ús dels canals de comunicació respecte a la protecció de la propietat intel·lectual, de la protecció de  dades i dels usos i abusos per donar informació extra a Internet. El següent video m’ha cridat expecialment l’atenció perquè és un cas que actualment corre perill, sobretot a les escoles de secundària, i que com a docents està bé mostrar-lo per que reflexionin.

video: http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=43195


 

Personalització de l’aprenentatge i Entorn Personal d’Aprenentatge (PLE)

Un PLE és un espai virtual on crear una identitat (petjada digital) a partir de fotos, forums, blocs, etc, que has d’anar treballant amb continuitat (afegint i motificant eines) per tal d’obtenir resultats positius. Per tant, en un PLE s’espera que participis activament.

El PLE  té tres parts:

  • Les eines que un escull per comunicar-se amb altres persones.
  • Els recursos o fonts d’ informació generats per altres persones: És tota aquella información que hi ha internet i creiem interessant (a partir de pàgines web, revistes, forums, blocs, etc).
  • Personal Learning Network/red personal de persones: Conjunt de persones amb les que mantenim contacte i intercanviem información tant amb objectes digitals com poden ser blogs, forums, etc. o en comunicació directa amb persones a traves de la red social que genera espais o àgores en les que podem intercanviar informació de manera directa (exemple: facebook) o indirecta.

Llistat de recursos digitals que utilitzo habitualment:

-Consulta:

-Creació:

– Comunicació:

 

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s